Bu yıl altıncısı düzenlenen Uluslararası Katılımlı Sigara ve Sağlık Ulusal Kongresi, 20-22 Haziran tarihleri arasında Erzurum’da Atatürk Üniversitesi Kültür ve Gösteri Merkezi’nde gerçekleşti.
Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi (SSUK), 6. Sigara ve Sağlık Ulusal Kongresi Sonuç Bildirgesi’ni açıkladı:
“Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi (SSUK) tarafından aşağıdaki sonuç bildirgesi benimsenmiştir:
6. Sigara ve Sağlık Ulusal Kongresi sonucunda aşağıdaki konularla ilgili olarak, ilgili kurum ve kuruluşlara öneriler sunulmasına karar verilmiştir:
1) Tütün tüketimini azaltmak için halen uygulanmakta olan talebi azaltacak önlemlerin yanı sıra, arzı azaltacak önlemlerin de tütün kontrolü stratejisi olarak benimsenmesi ve 2013-2017 yıllarını kapsayacak Ulusal Tütün Kontrol Programı’nda bu stratejilere daha ayrıntılı ve kapsamlı yer verilmesi,
2) Sağlık Bakanlığı tarafından benimsenmiş Ulusal Tütün Kontrol Programı hedeflerine ulaşılabilmesi için Sağlık Bakanlığı koordinasyonunda ve sekretaryasında Dış İşleri Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, İç İşleri Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı ve Maliye Bakanlıkları ile “Tütün Kontrolü Koordinasyon Eşgüdüm Konseyi” oluşturulması,
3) Tütün Kontrolü konusunda var olan mevzuata uyum konusunda güçlendirme çalışmalarına temel teşkil etmek üzere:
a) Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi ile çelişen mevzuatın gözden geçirilerek düzenlenmesi,
b) Dumansız hava sahasına uyumun artırılabilmesi için denetim mekanizmasının ve kadrolarının güçlendirilmesi,
c) Denetim kadrolarının çalışmalarını belirleyecek protokolün TAPDK ve Sağlık Bakanlığı arasında oluşturulması,
d) Ulusal Tütün Kontrol Programı çalışma gruplarının düzenli olarak toplanması ve 2013-2017 Ulusal Tütün Kontrolü Programı oluşturulması çalışmalarına başlanması,
e) 4207 sayılı kanunda belirtilen tütün zararları ve bağımlılık konusunda 90 dakikalık yayın süresinin, 663 sayılı KHK’nın 53. Maddesi’nde belirtilen yayın süresi ile ayrımının yapılabilmesi için yayın kuruluşlarının bilgilendirilmesi,
4) 4207 sayılı yasada aşağıdaki değişikliklerin veya eklemelerin yapılması,
a) Kapalı alanlarda tütünsüz nargile içiminin yasaklanması,
b) Tütün ürünlerinin teşhir noktalarında “dışardan” görülmeyecek cümlesindeki “dışardan” ibaresinin kaldırılması,
c) İşletmelerin uyarılma yapılmadan ceza kesilebilmesi,
d) TKÇS madde 5.3’ün mevzuata eklenmesi, TKÇS 5.3 kapsamında “Kamu Kurumları ve Kamu Görevlilerinin Uyacakları İlkeler” başlıklı bir Başbakanlık Genelgesi’nin Sağlık Bakanlığı önderliğinde hazırlanması,
e) İşletmelerin açık alanlarında, umuma açık park ve plajlarda da tütün ürünlerinin kullanılmasının yasaklanması,
5) Sigara bırakma hizmetlerinin geliştirilmesi,
a) İlaç geri ödemelerinin ele alınması,
b) Kamu-özel işbirliği hastanelerinde sigara bırakma tedavi hizmetlerinin performans ile değerlendirilmesi,
6) Tütün kontrolü konusunda araştırmaların ve verilerin geliştirilmesi için;
a) Tütün kullanımı ve kontrolü konusundaki araştırma projelerinin öncelikle desteklenmesi,
b) TÜBİTAK ve Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Kurumu bünyesinde araştırma merkez ve laboratuvarlarının kurulması,
c) Tütün tüketimi ve kontrolü konusunda rutin bilgi toplanması ve veri tabanı oluşturulması,
d) Tütün endüstrisinin faaliyetlerinin izlenmesi için yöntem geliştirilmesi,
7) Tütün ürünlerinde kullanılan katkı maddeleri konusunda bilimsel kurul oluşturularak rapor düzenlenmesi,
8) Türkiye’nin 2023 yılında tütün ürünlerinin yasal olarak satılmadığı bir ülke olabilmesi için gerekli yasal hazırlıkların başlatılması konularında ilgili kurum ve kuruluşlara öneriler sunulmasına karar verilmiştir.