Mart ayının ilk haftasında Dallas Teksas’ ta gerçekleştirilen “Tıbbi Cihaz Kurumsal Strateji ve İş Geliştirme Konferansı”nda dünyaca ünlü şirketler medikal cihaz sektöründe büyüme stratejilerinin bir parçası olarak Ar-ge çalışması yapmak isteyen şirketlere yardımcı olmak için deneyimlerini paylaştılar. Uzman analist ve danışmanlardan oluşan AR-GE firmaları gerçekleştirdikleri örnek çalışmalar ve projelerle sektörde başarı için gerekli olan kurumsal dönüşüm hakkında bilgi verdiler.
Medikal cihaz sektöründen 40’ı aşkın şirketin katıldığı konferansta, kurumsal mücadeleler, alınan dersler ve gün geçtikçe gelişen sektörde mevcut fırsatlar konuşuldu. Oturumlarda, Ar-ge çalışmaları sayesinde güçlenen iş geliştirme çabaları ile uzayan mesailer arasındaki dengeyi sağlamanın önemi, kurumsal stratejik yaklaşımlar kadar dünyada sağlık hizmetlerinin geleceği ve mevzuata uygun düzenlemeler gibi konulara da yer verildi.
İnovasyonu ve İterasyonu Anlamak
“Bir ürüne fonksiyonellik için gereken unsurları kazandırarak, ürünü geliştirmek için yapılan çalışmalar.” şeklinde tanımlanabilen iterasyon, “Yeni veya önemli ölçüde değiştirilmiş ürün veya sürecin; yeni bir pazarlama yönteminin; ya da yeni bir organizasyonel yöntemin uygulanması” olarak tanımlanabilen inovasyonun yerini almaya başladı.
İnovasyon projeleri, medikal şirketlerin başına açtığı maliyet sorunları ve daldan dala atlayan verimsiz çalışmalar nedeniyle artık tercih edilmiyor.
Çok kısa özetlemek gerekirse, eski ürünü geliştirmek, sürekli yeni ürünler peşinden koşmaktan daha verimli olmaya başladı.
Medikal cihaz sektörü mevzuat engelleri, sağlık sistem değişiklikleri, inovasyon baskısı gibi her geçen gün artan yeni zorluklarla karşılaşmaya devam ederken, gerçek mücadele mali açıdan ayakta durmaya çalışırken bu üçü arasındaki hesap dengesini sağlamaktadır. Bu gergin ipin üzerinde yürümeye devam eden şirketler, sektörü saran ana trendlerin farkında olmak zorundalar. İki gün süren tartışmalar boyunca öne çıkan ve 2015’te sektöre şekil vereceği vurgulanan sektörel trendler;
- İnovasyondan İterasyona Geçiş:
Yükselen mevzuata uygunluk kaygıları ve cihaz vergileri, inovasyon fonlarındaki yükselmeyle birleşerek şirketlerin inovasyon yerine iterasyona odaklanmasına neden oldu. Daha çok küçük ölçekli özel şirketler için geçerli olan bu trend bir çok şirket tarafından takip edilmeye başlandı bile. Yeni inovatif arayış uğruna gittikçe karmaşıklaşan bir yasal sistemin mevzuat çemberine atlamak yerine, geçerli olan bir cihazı geliştirerek var olan bir piyasada kalmak medikal şirketler için daha avantajlı hale gelmiştir. Buradaki mücadelenin sırrı tüketicinin değişen ihtiyaçlarıyla orantılı stratejik tekrarların rekabetçi avantajlarını doğru tanımlamaktadır. İnovasyondan tamamen vazgeçin demiyoruz. 2015’te medikal şirketler iterasyon çalışmalarına biraz da inovasyon katarak, piyasada öne çıkabilirler.
- Globalleşmenin Getirdiği Kurumsal Büyüme Trendi:
Globalleşmeye ve uçtan uca çözümlere odaklanmak şirketlerin büyüme stratejilerinde sıçrama yarattı. Olası dikey entegrasyon eğilimine dayanan bu sıçramalar nedeniyle, daha büyük ölçekli medikal cihaz üreticilerinin kendi aralarında birleşme ve satın almalara yönelme olasılığı her geçen gün artıyor. Küçük şirketler ise tek başına girmeye cesaret edemedikleri Çin, Brezilya, Hindistan gibi piyasalardan faydalanmak için bu birleşme ve satın almalara olumlu bakıyorlar. Küresel büyümeler beraberinde hedeflenen şirketlerle bağlantılı yeni mevzuat engelleri ve kurumsal itibar kaybetme kaygısı gibi yeni kaygılar getirse de, bu yıla damgasını vuracağı öngörülen ortaklıklar ve satın almalar sayesinde büyüme trendi medikal cihaz sektörüne daha uzun yıllar hâkim olacak gibi görünüyor.
- Kurumsal Strateji Arayışı Ve Yeniden Yapılanma:
2015’te medikal cihaz sektörüne hakim olan büyüme trendini takip etmek için kurumsal bir stratejiye sahip olmak gerekiyor. Medikal şirketler tüketicilerden ve düzenleyicilerden kaynaklanan tahmin edilemeyen riskleri bertaraf etmek için yeterli profesyonellik kazanmak zorundalar. Medikal şirketler globalleştikçe, branşlaştıkça, biçimlendikçe, daha nitelikli teknik ve entelektüel yeterliliğe ulaşıyorlar ancak büyüyen ve kurumsallaşan şirketlerle rekabet etmek zorunda olan medikal şirketler için itibar ve bunun beraberinde gelen sektörel saygınlık günümüzde her zamankinden daha önemli. Temkinli, özenli, geleceği gören şirketlerde sağlam iş ahlakının getirdiği sağlam duruş piyasaya hakim olmuş durumda. 2015’te medikal cihaz sektöründe faaliyet gösteren şirketler kendilerini finansal açıdan ve saygınlık açısından başarılı olacak şekilde yeniden yapılandırmak zorundalar.
Bu üç ana trend gösteriyor ki, şirketler ve örgütler bu potansiyel değişimleri nasıl önceden tahmin edip hazırlanıyorsa, kurumsal stratejistler de gerekli bilgi birikimine sahip olmak için çalışmalı. Sektördeki rakiplerin, düzenleyicilerin ve tüketicilerin birbirlerinin üzerindeki etkisinin farkına varmalı ve bunun önemini anlamalıdır. Zamlanmış piyasa ve salt rekabetçi anlayış beklenmeyen şekilde düşüşe geçti. Bu düşüşe bağlı olarak karar alma hızı ve verimlilik her geçen gün artıyor. Şansın iş hayatına durmadan artan etkisiyle birlikte verimlilik; işlettiğimiz dinamik piyasalardaki fırsatların sermayelendirmesinde ve tanımlanmasında zorunlu bir ölçüt hale gelmiştir.