“İşitme cihazı” adı altında satılan ses yükselticilerine Avrupa’nın ardından ABD’de kısıtlama getirildi. İşitme Cihazları Akustik Akademi Derneği’nin (İCAAD) Başkanı Mehmet Emin Ağaç, “Ülkemizde de ses yükselticileri tanıtım reklamlarıyla işitme cihazı gibi gösterilerek satılıyor. Oysa, bu cihazlar, işitme kaybını artırıyor, sinir sistemini bozuyor caydırıcı cezalar getirilmelidir” dedi.
Çeşitli reklamlar ve kampanyalar yapılarak, “işitme cihazı” adı altında satılan ses yükselticilerine Avrupa’nın ardından bir yasak da ABD’den geldi. Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi (FDA), işitme cihazına benzeyen bir yapıda ürün kabinleri yapılarak satılan ürünlerin satışına kısıtlama getirdi. Avrupa’da ise ilk olarak Almanya yükselticilerin “işitme cihazı” ifadesi kullanılarak satılmasını yasakladı.
Konuyla ilgili bir açıklama yapan İşitme Cihazları Akustik Akademi’ Derneği (İCAAD) Başkanı Mehmet Emin Ağaç, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de işitme cihazı gibi gösterilerek ses yükselticilerinin satışının yaygınlaştığını ve vatandaşların mağdur edildiğini ifade ederek, “İşitme kaybı olanlar yükseltici kullanamazlar. Bu cihazlar sağlık açısından çok zararlı. Ülkemizde de bazı TV kanallarında ve internette satılan bu ürünlerin işitme kaybının telafisine yönelik kullanılması sakıncalıdır, geri kalan duyumu da yok edebilir, kulağın doğal ömrünü kısaltır, akustik travma oluşturup, işitme kaybına yol açabilir, algılamayı yok edebilir. Bu cihazlar sinir sistemine zarar veriyor. Bu nedenle, ABD’nin aldığı karar çok olumlu. Örneğin; ABD’de TV kanallarında artık bu ürünlerin reklamları yapılamayacak” dedi.
Teknolojik gelişmeler, çevre sorunları, gürültü, stres, antibiyotikler gibi faktörler nedeniyle işitme kaybı sorunlarının artığını bu nedenle tüm dünyada işitme cihazına ihtiyacın arttığını vurgulayan Ağaç, “Ancak, işitme cihazlarının alıp kullanmanın belirli prosedürü olduğu için, fiyatların da hem ürün hem de hizmet maliyetini beraberinde getirmesi bazı vatandaşlar için fiyatları yüksek kalabiliyor. Bu ürünleri almakta zorlanan belirli bir kitle olması nedeniyle, bazı pazarlama firmaları, işitme cihazına benzeyen bir yapıda ürün kabinlerini yaparak duyma zorluğu çeken kitleyi ucuz ve fonksiyonsuz cihazlarla aldatmaya çalışmaktadır. Yükselticiler işitme kaybı olmayan sadece belirli durumlarda daha yüksek ses duyabilmek için kullanılmaktadır. Yükselticiler reçetesiz ve işitme kaybı olmayan tüketiciler içindir. Kullanımları, örneğin kuşları dinlemek, avcılık, belirli bir nesneyi ya da kişiyi dinlemek gibi amaçlarla olabilir” dedi.