“Basında yer alan haberlerde, randevu hizmetinden bakanlığımız bir ücret alıyormuş izlenimi oluşturulmakta ve bakanlığımızın bu önemli projesi haksız şekilde itham edilmiş olmaktadır. Bunun gerçeklerle hiçbir ilgisi yoktur.”
Sağlık Bakanlığı, Alo 182 Hattı ile ilgili bir açıklama yaptı. Yapılan açıklamada, “Merkezi Hastane Randevu Sistemi” projesinin Sağlıkta Dönüşüm Projesi’nin önemli bileşenlerinden birisi olduğu ve 2010 yılından buyana vatandaşlara başarı ile hizmet ettiği kaydedildi. Projenin pek çok faydalı amacından birinin de hizmet sunan kaynakların doğru planlanması ve vatandaşların hastanede bekleme sürelerini azaltarak sağlık hizmetine erişimini kolaylaştırmak olduğu bildirildi. Vatandaşların ‘Alo 182’ hattını arayarak operatörler yardımıyla veya MHRS web sayfasından bizzat kendilerinin ücretsiz olarak randevularını alabildikleri de ifade edildi. ‘Alo 182’ hattını arayan vatandaşların ise kullandıkları telefon operatörünün “görüşme ücretine” tabii olup, sadece bu ücreti ödedikleri belirtilen açıklamada, şunlar kaydedildi: “Bakanlığımız, herhangi bir ad altında vatandaşlarımızdan veya telefon operatörlerinden hiçbir ücret almamaktadır. Ancak haberlerdeki ifadelerde, randevu hizmetinden Bakanlığımız bir ücret alıyormuş izlenimi oluşturulmakta ve Bakanlığımızın bu önemli projesi haksız şekilde itham edilmiş olmaktadır. Bunun gerçeklerle hiçbir ilgisi bulunmamaktadır.”
365 Gün 24 Saat Randevu İmkanı
Sağlık Bakanlığı’nın hizmete sunduğu bu sistemde, vatandaş 365 gün 24 saat hem internet üzerinden hem de telefonla randevu alma imkanına sahip. İnternetten randevu almak isteyenlerin hastanerandevu.gov.tr adresine girmeleri veya telefonla randevu almak isteyenlerin ‘Alo 182’ Hattı’nı aramaları yeterli olmakta.
Hastanelerde Engeller Kalkıyor
Öte yanda, engelli vatandaşların kamu kurum ve kuruluşlarına rahatça erişimlerinin sağlanabilmesi için kurumlara verilen 8 yıllık sürenin tamamlanmasına az bir zaman kala Sağlık Bakanlığı bu yöndeki çalışmalarını hızlandırdı. 81 İl Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğine engelli bireyler için bir dizi talimat veren bakanlık, sağlık tesislerinde engelli bireylere özel 1 poliklinik odası bulundurulmasını istedi. Her serviste bir kadın ve bir erkek engelli hasta olmak üzere en az 2 engelli hasta odası ayrılacak. Yatak sayı 1-40 olan servislerde hem erkek hem kadın hastalar için engelli tuvaletleri bulundurulacak. Sağlık tesislerinin giriş çıkışlarının, rampa eğimlerinin ve sahanlık alanların engelli hastaların rahat ulaşımını sağlayacak şekilde düzenlenecek. Sağlık tesislerinin bahçe ana girişine görme engellilerin rahatça ulaşabileceği bir yerde “Hastane Yerleşkesi Kabartma Haritası” bulundurulacak. Acil, poliklinik, servis girişlerinde bilgilendirme, yönlendirme uyarma amaçlı bilgilendirme işaret ve sistemlerine yer verilecek. Sağlık tesislerinin otopark alanlarında, engelliler için en az 1 olmak üzere toplam park yeri sayısının yüzde 5’ine kadar yer ayrılması sağlanacak. İşaret dili bile personel bulundurma
zorunluluğu olan hastaneler, engelli bireylere hastane içi ve dışı refakat edebilecek personel görevlendirecek. Bu çerçevede sağlık tesislerinde, Genel Sekreterliklerce bir ekip oluşturulacak ve bu ekibin 15 Ocak 2013 tarihine kadar sağlık tesislerinde denetimlerini tamamlayacak ve eksikliklerin giderilmesini sağlayacak. Yapılan denetim sonucunda her sağlık tesisi için ayrı ayır rapor hazırlanacak.