Pfizer Türkiye’nin 5 Haziran Dünya Çevre Günü’nde çalışanlarına duyurduğu Atık Malzeme Tasarım Yarışması’nda kazananlar belli oldu.
Çalışanların atık malzemeleri kullanarak farklı objeler tasarladığı yarışma jürisini çevre gönüllüsü aktör Ediz Hun, ÇEVKO Vakfı İletişim ve Eğitim Müdürü Dilek Özcanlı Uslu ve Sabah İş’te İnsan editörü Eylem Aktay oluşturdu.
Çalışanlar yarışmada plastik şişe kapağından pet şişeye, teneke kutudan gıda ambalajlarına “atık” sayılan her şeyin nasıl yeniden değerlenebileceğini ve kullanılabileceğini yaratıcılıklarını katarak sergilediler. Atık malzemeler çalışanların ve ailelerinin ellerinde “atık” olmaktan çıkıp rengarenk mutfak eşyalarından, dekoratif ev süslemelerine, oyun aksesuarlarından çevre duyarlılığı mesajını veren tablolara pek çok farklı şekilde değerlendi.
Çalışanların aileleri ve çocuklarıyla birlikte tasarımlar yaparak hem eğlenceli vakit geçirdikleri hem de çocuklarına ve sevdiklerine çevre bilinci aşıladığı yarışmada atık malzeme kullanımı, yaratıcılık, estetik ve anlam olmak üzere dört farklı ödül verildi.
Yarışmanın jürisinde yer alan çevre gönüllüsü aktör Ediz Hun “Atma Dönüştür” Atık Malzeme Tasarım Yarışma projesi ve katılan eserler hakkında düşüncelerini şöyle ifade etti: “Bugün global değerler sisteminde ve çağdaş yönetim anlayışında en önemli olgulardan biri doğal sistemlerin korunması. Çünkü doğa yoksa, çevre yoksa insan yaşamının da, diğer canlıların hayatının da devamının imkanı yok. Çevrenin tahribine karşı mutlaka önlemler almak lazım. Bugün dünya nüfusu 7,1 milyarı geçti ve sürekli artıyor. Ben doğduğum sıralarda dünya nüfusu 2,5-3 milyar arasındaydı. Bu demek ki bugün doğanlar 20 yaşlarına geldikleri zaman 9 milyarlık bir dünya nüfusuyla karşılaşacaklar. Çok daha fazla insan demek, çevrenin çok daha fazla tahrip olması demek. Dolayısıyla bu duyarlılığın çok iyi şekilde artırılması gerekiyor. İşte Pfizer Türkiye gibi kurumlar da buna önayak oluyorlar. Böyle yarışmalar tertip etmek bence çalışanlara karşı da büyük bir jest ve çalışanlarının duyarlılığını arttırmak açısından büyük önem taşıyor. Böyle büyük tesislerde faaliyet gösteren çok çalışanı olan kuruluşlarda bu tarz etkinlikler yapmalarının çok faydalı sonuçlar doğuracağını düşünüyorum. Bilhassa ailelerin küçük çocuklarının bu konuda gelişmeleri açısından, çevre açısından, doğaya karşı duyarlılığın artması bakımından büyük önem arz ediyor. Pfizer çok köklü bir kuruluş. Benim çocukluğumdan itibaren Pfizer tesisi burada yer almaktaydı. İstanbul bugün 17,5-18 milyon nüfusuyla çok büyük bir megapol. Bu megapolde çok değişik işlerle meşgul üretimde bulunan pek çok çalışanı olan şirketler var. Bu tarz doğaya duyarlı, güzel yarışmalar tertip etmeleri bilhassa biraz önce söylediğim gibi küçüklerimiz açısından, onların ileriye daha farklı bakışlarının sağlanması açısından önem arz ediyor.”
ÇEVKO Vakfı İletişim ve Eğitim Müdürü Dilek Özcanlı Uslu, yarışma ve Çevko’nun kurumsal firmalardan çevre konusundaki beklentileri hakkında şunları söyledi: “Eserlerin hepsinin birbirinden güzel ve yaratıcı olduğunu gördük. Çalışanların geri dönüşüme olan bu ilgileri ve bu proje için sarf ettikleri çaba son derece mutluluk verici. Pfizer öncelikle kendi ambalajlarını değerlendirerek geri kazanım konusunda çalışanlarını yüreklendiriyor. Pfizer Türkiye’yi ÇEVKO Vakfı olarak kutluyoruz ve projenin diğer firmalara örnek teşkil etmesini diliyoruz. Hepimizin küçük çabalarının bir araya gelerek önemli farklar yaratabileceğini hatırlatmak açısından benzer projeler düzenlenmesi önem taşıyor. ÇEVKO olarak bireylerden ve kurumlardan istediğimiz en önemli şey, ambalaj atıklarının ayrı biriktirilmesi. ‘Ambalaj atıkları çöp değildir, atmayın, ayırın. Geleceğinizi geri kazanın’ diyoruz. Birey olarak ağaç dikemiyor olsak bile 1 ton kağıdın geri dönüşümünün 17 ağacın hayatını kurtardığını unutmayalım.”
Pfizer Türkiye Kurumsal İletişim Müdürü Yasemin Ayginin ise şunları söyledi: “Çevre Bakanlığının verilerine göre Türkiye’de günde 70 bin ton civarında çöp atılıyor ve atıkların yüzde 20’sini pet şişe, karton, teneke gibi ambalaj atıkları oluşturuyor. İstanbul’da günde yaklaşık 15 bin 500 ton evsel atık toplanıyor. Çevrenin korunması ve çevre kirliliğinin önlenmesi için her bireye görevler düşüyor. Gelecek kuşaklara daha yaşanılır çevre bırakmak için sürdürülebilir bir çevre anlayışını kurumsal yönetim anlayışlarına dahil etmenin yanı sıra gündelik hayatımıza sokmamız gerekiyor. Biz bu konuda çalışanlarımızda ve ailelerinde bilinç uyandırmak için anlamlı bir adım attık. Bu vesileyle herkesi çöpe attıkları atıkların sonrasında nereye gittiğini düşünmeye ve çöp olarak gördükleri objeleri bir kez daha değerlendirmeye davet ediyoruz. Pek çok bireysel çabanın birleşmesiyle toplumsal bir etki yaratabileceğimize inanıyoruz.”
Yarışmada ödül alan çalışmalar şöyle sıralandı:
1. Kategori – Anlam: Tekerlekli Sandalye
2. Kategori – Atık Malzeme Kullanımı: Langırt
3. Kategori – Yaratıcılık: Dekoratif Ev Eşyaları
4. Kategori – Estetik: Pet Şişe İçinde Çiçek
Özel Ödül: Pfizer Logosu/ Atık Cam Şişelerden Sehpa
Mansiyon Ödülü: Robot, Aile Resmi, Abajur