İhtiyaç sahibi yaşlı ve engelli kişilerin kullanmak zorunda olduklarını hasta bezleri konusunda tüketici beklentilerini iyi analiz eden Canped, geliştirdiği çözümlerle hem hastalara hem de hasta yakınlarına destek oluyor.
Hasta bezi pazarının önde gelen markalarından olan Canped, Ar-Ge çalışmaları doğrultusunda, yeni ürünler geliştirerek, hastaların yaşam kalitesini artırmaya devam ediyor.
Nielsen tarafından yayınlanan son rapora göre Canped hasta bezi pazarının market kanalında % 70 Pazar payına sahip. Canped Ürün Müdürü Doğa Esen Yılmaz, medikal kanalda da aynı oranlarda bir Pazar payına sahip olduklarını ifade ediyor.
Doğa Esen Yılmaz ile, Türkiye’deki hasta bezi pazarı ve Canped’in pazardaki konumuna ilişkin bir söyleşi gerçekleştirdik.
Türkiye’de bu pazarın büyüklüğü ne kadardır?
Türkiye’deki hasta bezi pazarının büyüklüğü ile ilgili net bir araştırma mevcut değil. Bu konuda market kanalı dönem dönem ölçümlense de, özellikle medikal kanal net olarak ölçülemiyor. Ancak Türkiye’de 135bin hastanın evde bakım hizmetinden yararlandığını biliyoruz. Bu kişilerin hemen hepsi hasta bezi kullanıyor. Aynı zamanda mobil tabir edilen ayakta olup hasta bezi kullanması gereken kişiler ve tekerlekli sandalye kullanıcıları da mevcut. Bunların yanı sıra hastanelerde de yüksek oranlarda kullanım söz konusu.
Canped’in hasta bezi pazarındaki konumu hakkında bilgi verir misiniz?
Son Nielsen raporlarına göre hasta bezi pazarının market kanalında Canped’in %70 Pazar payı var. Canped yıllardır hasta bezi sektörünün lider markası. Medikal kanalda ise yine aynı oranlarda lider olduğumuzu tahmin etmekle birlikte bu kanalın net olarak ölçümlenemediğini söyleyebilirim.
Tüketici memnuniyetine yönelik ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?
Canped’in tüketici ile duygusal bağı olan bir marka olması ve aynı zamanda kalitesinden taviz vermemesi nedeni ile tüketicilerin geri dönüşleri genelde çok olumlu oluyor. Diğer deyişle, öncelikle ürünümüzle tüketici memnuniyetini sağlamaya çalışıyoruz. Ayrıca 0800’lü Tüketici Danışma Hattımızla Canped tüketicilerine hizmet veriyoruz. Problem yaşanan herhangi bir üründe ev ziyaretleriyle tüketicinin problemi dinleniyor. Gerekli durumlarda yeni ürün gönderimleri yapılıyor. Hasta bezi kullanan farklı kategoriler var. Engellilerle çeşitli etkinliklerde ve fuarlarda bir araya gelirken, Alzheimer hastalarıyla da dernekler aracılığıyla iletişim kurma şansı yakalıyoruz. Online satış sitemizden ürün alan müşterilerimizi geri arayarak ürün hakkındaki izlenimlerini öğreniyoruz.
Canped ürünlerinin avantajları nelerdir? İhtiyaç sahipleri neden sizin ürünlerinizi seçmeli?
Canped markası, konforu ve güveni çağrıştıran bir marka. Aynı zamanda hasta bezi pazarının lider markasıdır. Sürekli ürünlerimizi nasıl daha iyi hale getirebileceğimizi araştırıyoruz. Dolayısıyla bu yılın başında Canped belbantlı hasta bezlerinde tekstil dış yüzeye geçtik. Böylece birçok hasta bezine göre çok daha kaliteli bir bez geliştirdik. Yanlardan nefes alan ve yumuşacık bir hasta bezi yaptık. Ayrıca hasta yakınları için önemli bir özellik olarak, belbantları defalarca yapıştırılabiliyor. Bunun dışında Türkiye’de yeni tanınmaya başlayan Emici Külot ve Mesane Pedi ürünleri mobil hastalara kolaylık sağlıyor. Emici külot Alzheimer hastaları gibi ayakta ama hasta bezi kullanması gereken kişilere, belbantlı hasta bezine göre daha pratik bir kullanım sunuyor. 30 yaş üzeri 4 kadından birinde görülen idrar kaçırma sorunu için ise Mesane Pedi yeterli oluyor. Özellikle idrar kaçırma, kişileri eve kapatan, hayata küstüren bir sorun, Canped Mesane Pedi ile bu kişiler sosyal hayatlarına kolaylıkla devam edebiliyor. Ontex Türkiye olarak, Avrupa’daki fabrikalarımız ile sürekli iletişim halindeyiz. Yeni ürünleri ve yenilikleri yakından takip ediyoruz. Dolayısıyla ihtiyaç sahipleri, Canped ürünleri ile Avrupa hasta bezi pazarındaki yenilikleri de kaçırmamış oluyor.
Hasta bezi geri ödemelerindeki oranları nasıl buluyorsunuz? Bu konuda çalışmalarınız var mı?
Hasta bezi geri ödemeleri, bir tüketicinin aylık 120 adet bez ücretinin yaklaşık %75’i kadarını karşılıyor. Ancak prosedürü zor olduğu için birçok kişi bu imkandan yararlanamıyor. Bir de hala hasta bezi masraflarının ödendiğini bilmeyen birçok kişi mevcut. Biz de bunun için tüm satış noktalarımıza SGK hasta bezi geri ödeme bilgilendirme broşürleri ulaştırmaya çalışıyoruz. Ayrıca facebook, internet sitesi ve tüketici danışma hattı aracılığıyla tüketicileri bilgilendiriyoruz. SGK, bildiğimiz kadarıyla bu sistemi değiştirmek için çalışıyor, ancak henüz bize ulaşan net bir değişiklik bilgisi olmadı.
Son tüketiciye ulaşmada ne tür bir politikanız var? Satış ve pazarlamada hangi noktaları tercih ediyorsunuz?
Hasta bezinin satış kanalları artık daha geniş. Medikal marketler, eczaneler, hastane kantinleri, yerel ve zincir marketlerde hasta bezi çeşitlerimiz bulunuyor. Bunun dışında internetten de koli bazında satış gerçekleştirdiğimiz www.hastabezial.com sitesini açtık. Bunun dışında yine internet üzerinden bazı sitelerde ürünlerimizin satışı gerçekleşiyor.
Pazarda rekabet hangi düzeyde? Rekabette en çok sıkıntı yaşadığınız konu veya konular nelerdir?
Pazardaki rekabet son 3 yılda hızla arttı. Artık Türkiye birçok firma için Ortadoğu ve Avrupa’nın ortasında gözde bir ülke haline geldi. Birçok yabancı firma da yatırım için Türkiye’yi tercih edebiliyor. Bu yatırımları bir rekabet avantajı olarak görüyoruz ve pazarın büyümesine katkıda bulunacağına inanıyoruz. Rekabette en önemli sıkıntı ise fiyat politikaları ile ilgili. Bazı firmalar pazarda yer edinebilmek için çok düşük fiyat politikaları ile piyasaya çıkıyorlar. Ancak bu tür firmalar pazarda uzun süre tutunamıyor. Fiyatımız bir miktar yüksek de kalsa, ürün kalitesinden taviz vermemeyi tercih ediyoruz.
Hasta bezi kullanımına yönelik bilinçlendirme çalışmaları yapıyor musunuz?
Özellikle yeni nesil ürünler Emici Külot ve Mesane Pedi ile ilgili bu tür çalışmalar yapıyoruz. Mobil (yatalak olmayan) hastalar için emici külot kullanmaları hayatlarını kolaylaştırıyor. Düzenli olarak yaptığımız ürolog ziyaretleriyle öncelikle hekimleri, sonrasında tüketicileri bu konuda bilinçlendiriyoruz. Yeni açılan “canpedilebizbiraileyiz” uzantılı facebook sayfamız ile hasta bezi kullanımı ile ilgili gerekli bilgiler veriyoruz. Bunun dışında web sitemizin içeriğinde de bazı dernek ve vakıflardan aldığımız yatalak hasta bakımı, engelli bakımı, Alzheimerlı hasta bakımı gibi içerikler mevcut. Yaptığımız advertorial çalışmalarında bu ürünlerin hayatlarını kolaylaştıracağından bahsediyoruz.
Türkiye’de özellikle SGK hasta bezi geri ödemelerinden sonra hasta bezi kullanımının arttığını gözlemliyoruz. Ancak belbantlı hasta bezi genellikle ilk kez hastanede hemşire tarafından kullanılan bir ürün olduğu için hasta bezi kullanımını hasta yakınlarına hemşireler öğretiyor, diyebiliriz. Lansman kampanyamızla birlikte, tekstil hasta bezi numunelerini de talep eden tüm tüketicilerimize gönderdik. Burada tüketiciyle birebir temas kurarken, bazılarının yatalak olmasına rağmen bugüne kadar hasta bezi kullanmamış olduğunu da öğrendik.
Sektöre vermek istediğiniz bir mesajınız var mı?
Hasta bezi, hasta yakınının ve hastanın mecburen kullandığı, ister istemez duygusal bağ kurduğu bir üründür. Tüketiciler, sektördeki kişilerin son tüketiciyle daha fazla birebir temas içinde olmasını ve onların sorunlarını dinlemelerini bekliyor. Özellikle yaşlı ve engelli kişiler bu konuda çok hassaslar. Firmalar son tüketiciye daha yakın durmalı.