Merkezi İstanbul’da olacak kurum, Sağlık Bakanlığı’na bağlı faaliyetlerini sürdürecek. TÜSEB; sağlık kurumları, enstitüler, Ar-Ge merkezleri, laboratuvarlar, akademisyenler, fiziki mekân ve altyapı, donanım, finansman dâhil her türlü konuda iş birliği yapabilecek.
“Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” 26.11.2014’te Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre sağlık bilim ve teknolojileri alanında hizmet vermek amacıyla kamu tüzel kişiliğine, bilimsel ve idari özerkliğe sahip, özel bütçeli Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı (TÜSEB) kuruldu. Merkezi İstanbul’da olacak kurum, Sağlık Bakanlığı’na bağlı faaliyetlerini sürdürecek. TÜSEB; sağlık kurumları, enstitüler, Ar-Ge merkezleri, laboratuvarlar, akademisyenler, fiziki mekân ve altyapı, donanım, finansman dâhil her türlü konuda iş birliği yapabilecek. TÜSEB bünyesinde, Türkiye Kanser Enstitüsü, Türkiye Biyoteknoloji Enstitüsü, Türkiye Anne, Çocuk ve Ergen Sağlığı Enstitüsü, Türkiye Kronik Hastalıklar Enstitüsü, Türkiye Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Enstitüsü, Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü kurulacak
Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı (TÜSEB)
Merkezi İstanbul’da, kamu tüzel kişiliğine, bilimsel ve idarî özerkliğe sahip, özel bütçeli, Kanunda düzenlenmeyen hususlarda özel hukuk hükümlerine tabi, Sağlık Bakanlığı ilgili kuruluşu olarak kurulmuştur. TÜSEB’in kurulma gerekçesi; Dünyada sağlık endüstrileri alanında meydana gelen bilimsel gelişmelere ve yenilikçi çalışmalara uyum sağlanması, ülkemizin sağlık hizmeti sunumunda yakaladığı başarıyı, bilimsel ve Ar- Ge alanında sürdürmesi, kanser ve diğer kronik hastalıkların artan maliyetlerinin kontrolü ve yönetimi, halk sağlığı laboratuvarlarının bilimsel ve Ar-Ge alt yapısının güçlü bir şekilde oluşturulması, katma değeri yüksek ürün ve hizmetlere olan ihtiyacı ve sağlık sektörünün bu konuda sunduğu önemli fırsatlar, ülkemizin sağlık alanında bölgesel teknoloji merkezi rolünün güçlendirilmesi, sağlık hizmetine erişimde sağlanan başarıdan sonra, hizmet standart ve kalitesindeki süreklilik için kamu, özel ve sivil toplum kuruluşları katılımlı akreditasyon faaliyetlerinin yürütülmesi olarak sıralandı.
TÜSEB’in Özellikleri
Sadece sağlık alanında Ar-Ge yapacak, aynı zamanda kişi ve kurumları da fonlayabilecek. Sağlık kurumlarındaki satın alma gücü ile Ar- Ge projeleri sonucunda üretilen ürünlerin desteklenme imkânı olacak. Sağlık endüstrisi ile entegrasyon içerisinde çalışma modelleri içerecek. Başkanlık enstitülerden oluşması nedeniyle bilimsel yapısı güçlü olacak. Sağlık alanında 1 milyon Türk Lirası üzerinde kamu kaynağı ile yapılacak Ar-Ge’lerde koordinasyon sağlayacak ve AR-GE projelerine onay verebilecek. Projeler sonucuna elde edilen ürün ve çıktıları gerektiğinde üretmek için şirket kurabilecek ve bu amaçla şirketlere ortak olabilecek. 400 kişilik alanında uzman kadro ile proje bazlı çalışma avantajı sağlayacak. Ar-Ge ve bilimsel alt yapısı güçlü, referans merkezi laboratuvarları bünyesinde barındıracak. Sadece Kanser Enstitüsüne yönelik Ar-Ge amaçlı faz 2-3 deneyleri yapmak amacına yönelik afiliasyon ile işletilen 200 yataklı Klinik Araştırmalar Hastanesi olacak. Bunun dışında hastan işletmeciliği yapılmayacak. Yerli ve yabancı akademik personel ile performansa dayalı, proje bazlı, esnek çalışma anlayışı olacak. Vergi ve diğer mali yükümlülükler açısından TÜBİTAK’a sağlanan istisna ve muafiyetler TÜSEB’e de sağlanacak. TÜSEB bünyesinde kurulacak enstitüler Türkiye Kanser Enstitüsü (6 ay içinde faaliyete geçecek) Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü (6 içinde faaliyete geçecek) Türkiye Biyoteknoloji Enstitüsü Türkiye Anne, Çocuk ve Ergen Sağlığı Enstitüsü Türkiye Halk Sağlığı ve Kronik Hastalıklar Enstitüsü Türkiye Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları Enstitüsü İhtiyaç halinde Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararıyla yeni enstitüler kurulabilecek.
TÜSEB’in idari yapısı
Yönetim Kurulu: TÜSEB, günlük icraata müdahale etmeyen, etkili bir yönetim kuruluna sahip olacak. Buna göre Yönetim Kurulu; Sağlık Bakanının başkanlığında; Müsteşar, TÜSEB Başkanı, Bakan tarafından seçilecek iki üye, iki enstitü başkanı ve Yükseköğretim Kurulu’ndan iki üye olmak üzere toplam 9 üyeden oluşacak. Bakan tarafından seçilecek 2 üye, sağlık bilimleri alanında ulusal veya uluslararası düzeyde isim yapmış bilim insanları ya da Başkanlığa önemli miktarda fon sağlayacak iş adamları, bağışçılar arasından belirlenebilecek. Yüksek Danışma Kurulu: TÜSEB’in politika ve stratejisi ile önceliklerinin belirlemesine katkı sağlayacak Yüksek Danışma Kurulu olacak. Buna göre 32 üyeli ilgili bakanlıklar yanında, YÖK, meslek kuruluşları, bilim insanları ve ihracat yapan şirketlerin birliklerinin katılımı ile paylaşımcı ve sonuç odaklı nitelikli bir danışma kurulu oluşturulacak. Başkanlık: TÜSEB Başkanlığı; Başkan ve iki Başkan Yardımcısı, Genel Sekreterlik ve enstitülere odaklanmış yönetsel yapılardan oluşacak. Personel İstihdam Şekilleri: İş Kanunu hükümlerine tabi 400 kişilik çekirdek kadro oluşturulacak. Üniversitelerden ve diğer kamu kurumlarından görevlendirme yolu ile deneyimli akademik personel
alınabilecek. Proje bazlı gelir elde etme, üretilen patent ve lisans gibi ürünlerin değerinden pay alma, bunların üretimi sonucunda elde edilen değere ortak olma imkânı sağlanacak. Yabancı bilim insanlarının 1 yıla kadar çalışma izni almadan başkanlıkta çalıştırma imkânı verilecek. Doktora ve diğer akademik çalışmaların TÜSEB’de yapılma imkânı ve bunun akademik çalışmadan sayılmasına imkân tanınacak.